Wymiana filtrów - Wymiana filtraRegularna
wymiana filtrów w układach pojazdów
jest jedną z podstawowych czynności konserwacyjnych związanych z
eksploatacją. Wymiana filtrów musi być wykonywana
regularnie. Dlaczego wymiana filtra jest tak ważna? Media robocze
obecne w tych układach mają odmienne zadania. W układach hydraulicznych
głównym zadaniem oleju hydraulicznego jest przenoszenie mocy i zamiana
wytworzonego ciśnienia na ruch siłownika hydraulicznego. Ciecz robocza
obecna w takim układzie ulega stopniowej degradacji na skutek
zanieczyszczeń. Dlatego wymiana filtrów jest konieczna. Na czym polega
taka wymiana filtra i jak się do tego zabrać? Zanieczyszczone ciecze w układzie hydraulicznym powodują jego przyspieszoną destrukcję i w krótkim czasie mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia i unieruchomienia mechanizmów. Jedyną metodą walki z takimi zanieczyszczeniami jest ciągła filtracja płynów obecnych w układach hydraulicznych, a więc regularna wymiana filtrów i oleju. Z biegiem czasu filtr zatrzymujący zanieczyszczenia ulega zapchaniu. Konieczne jest więc okresowe kontrolowanie jego stanu i wymiana filtra, jeśli jego kondycja jest zbyt słaba by zapewnić odpowiednio wydajną filtrację. W momencie znacznego wzrostu oporów przepływu zaczynają działać zawory obejściowe, ruch cieczy w układzie hydraulicznym nie zostaje zahamowany, jednak filtr nie działa. Filtry w układach hydraulicznych działają zarówno powierzchniowo jak i objętościowo, dlatego najczęściej nie jest możliwe poddawanie ich czyszczeniu - konieczna jest wymiana filtrów. Do czyszczenia nadają się tylko filtry wykonane z metalowej siatki mikronowej i wymiana filtrów tego typu nie jest konieczna tak długo, dopóki powierzchnia filtracji nie zostanie uszkodzona. Z uwagi na zmienne warunki pracy niektórych urządzeń
okres wymiany filtrów nie może być odgórnie wyznaczony. Nie da się
określić ile roboczogodzin powinien przepracować pojazd, zanim
nastąpi konieczność wymiany filtra. Z ekonomicznego punktu widzenia
najbardziej optymalna jest wymiana filtra przy takim poziomie
zabrudzenia, gdy jest on wartością graniczną do otwarcia
zaworów obejściowych. Przed wymianą filtra warto skontrolować
poziom zabrudzenia cieczy roboczej. Najpewniejsze są badania
laboratoryjne - usługa, którą można zlecić zewnętrznej firmie
dostarczając próbkę oleju. Jeśli jest to konieczne należy ją dofiltrować za pomocą agregatu zewnętrznego. Próby oszczędzania na
regularnym konserwowaniu układów filtrujących i unikanie wymiany filtra
zazwyczaj przynoszą efekty w postaci przedwczesnego zużycia
poszczególnych części układu oraz wcześniejszym wystąpieniu kosztownych
w usunięciu, poważnych awarii całej maszyny. |